Реч литија
води порекло од грчког λιτή (усрдно мољење) и означава мољење изван храма или у припрати храма. У припрати су раније стајали оглашени и покајници, којима је био забрањен улазак у
цркву. Да их не би лишила црквене молитве, Црква сама излази ка њима и моли се заједно са њима. За
оне који стоје у припрати то символизује исто што и вечерњи вход за оне који стоје у самој цркви, то јест да је
Господ наш Исус Христос, Тиха Светлост (link na Svetlosti tiha) сишао доле к нама, те да и они који су недостојни молитве са осталим
верујућима могу да очекују милост од Господа и остављење својих грехова; с
друге стране излазак верујућих у припрату, место за оглашене и грешнике који се
кају, означава дубоко смирење верујућих, који су спремни да стану на место за
оглашене и грешнике и да се моле заједно са њима. „За време литије“, каже Свети
Симеон Солунски, „ми се молимо стојећи пред вратима светог храма, као пред
вратима небеским... попут Адама, цариника, блудног сина“. Одатле покајни и
донекле тужни тон литијских молитава.
Литија
се врши само на великом вечерњу. То је обавезни део недељног и празничног
свеноћног бденија, иако се у савременој парохијској пракси у суботу
увече не служи у свим храмовима. Место литије на вечерњу јесте после прозбене јектеније, а пре стиховних стихира.
Свештенослужитељи излазе из олтара уз певање посебних стихира на литији. Специфичност
литијских стихира се састоји у томе што на њих никада нема стихова псалма. Литијских
стихира може да буде различит број, али у већини случајева прва од њих је
стихира храма. Када се заврши певање ових стихира, ђакон произноси нарочиту
литијску јектенију са пет по садржају веома опширних прозби, а појци на сваку од њих певају Господи,
помилуј: најпре 40 пута, па 30 пута, затим 50 пута и на две последње
прозбе по три пута. На крају литијских мољења изговара се Молитва
приклоњења главе, која представља отпуст литије.
У Српској Цркви уобичајене су
славске литије, на дан храмовне или градске (сеоске) славе, у виду опхода око
храма или проласка кроз град.Литија текст - http://www.eparhijaniska.rs/bogosluzbeni-vodic
Фотографија - http://02varvara.wordpress.com/2007/11/23/84-year-old-priest-participates-in-the-vladivostok-to-moscow-cross-procession/cross-procession-2008-russian/
Нема коментара:
Постави коментар