уторак, 29. октобар 2013.

Тетраморф у хришћанској уметности





                                               Христос у божанској слави

Тетраморф у хришћанској уметности


Иако је већа вероватноћа да ће се појавити у западној уметности, било које искуство хришћанске иконографије ће нас у неком тренутку упознати  са ликом некаквих чудних, крилатих створења, са главама и одликама животиња. Обично у књигама Јеванђеља, мада понекад и у архитектури црквених здања, појава таквих фантастичних створења може изгледати збуњујуће онима који су нови у хришћанској вери. Ипак, ови створења са анђеоским крилима  - скупа названа Тетраморф - налазе се у Старом и Новом завету у Библији, и њихова символика објашњава њихово присуство на повезима књига јеванђеља.

Управо  је пророк Језекиљ, изгнан заједно са Израиљцима у 6. веку пре нове ере, онај који нам први пут открива изглед четири анђеоска бића. У виђењу, а она долазе из пламена, Језекиљ приповеда:

И лице бијаше у све четири лице човјечије  и лице лавово с десне стране, а с лијеве стране лице волујско и лице орлово у све четири стране.
(Језекиљ 1:10)

Ова слика опет се  види код светог апостола Јована у Откровењу Јовановом, где Тетраморф окружује  Христа на престолу:
И прво биће бјеше слично лаву, и друго биће слично телету, и треће биће имађаше лице као човјек, и четврто биће бјеше слично орлу у лету.
(Откривење 4:7)

:
Ова представа је приказана на слици на врху овог прилога, и она је најчешћи приказ четири створења у хришћанским уметничким делима.
Разлог зашто се Тетраморф појављује у књигама јеванђеља је тај што се 4 створења поистовећују са символима 4 јеванђелиста:





                                                  Келсово јеванђеље 


Матеј је представљен као крилати човек, јер његово Јеванђеље почиње са човечанским родословом  Исуса.
Марко је представљен као крилати лав, јер своје Јеванђеље почиње са Јованом Крститељем и његовим "гласом вапијућег у пустињи"; будући да је лав животиња пустиња Блиског Истока.
Лука је крилати во на Тетраморфу, јер му Јеванђеље почиње у храму са Захаријем - оцем Јована Крститеља, будући да је во жртвена животиња.
На крају, Јован је представљен као орао, јер Јованово Јеванђеље почиње са узвишеним прегледом оваплоћења: "У почетку беше реч ..."
Символизам који представља четири Јеванђелиста као четири крилата бића развио се током времена, тако је од средњег века било веома уобичајено пронаћи ове символе на Западу. Такође, било је  уобичајено да се виде јеванђелисти приказани као људи, али са "њиховим створењима"поред њих. Иако ова символика потиче из првог миленијума нове ере, и тако свакако припада предању Православне цркве, исто тако је тачно  да се ова  символика користи ређе на Истоку.
Такође је важно да се каже да  је ова символика веома ретка на православним иконама. Као што иконе нису само примери "хришћанске уметности", већ слике које су се целивале и које су поштоване, ову разлика треба истаћи. Иако је Тетраморф  леп начин да се украсе хришћански рукописи или здања цркава, наши православни преци нису налазили за сходно да ставе ова створења на  сликама које се целивају. Или, бар, да их не ставе на  иконе јеванђелиста које се целивају.

Текст и слике:  http://iconreader.wordpress.com/2010/09/17/the-tetramorph-in-christian-art/

Нема коментара:

Постави коментар